01-10-2014

Seksisme

Ik was wat online aan het surfen toen ik ineens een interview voorbij zag komen met Daniel Radcliffe. Hij is bezig met een nieuwe film, waar hij niet een onschuldige tovenaar speelt, maar een volwassene seksueel actieve man. Zijn reactie op die vraag is geweldig, lees hier:


Er staat:
Interviewer: De laatste tijd wordt je een beetje een sekssymbool. Voor sommige fans is dat een beetje raar. Ze hebben je zien opgroeien op het witte doek en nu sta je hier. 
Daniel: Rond de tijd dat de romantische komedie 'what if' uitkwam zeiden veel mensen tegen me dat ik een onorthodoxe romantische hark ben. Uiteindelijk werd ik er een beetje moe van om dit steeds te horen, dus ik besloot om er maar iets van te zeggen. Ik vroeg aan die interviewer wat er dan zo onorthodox aan me was. Ze zei "ik denk dat het komt doordat je altijd geassocieerd wordt met Harry Potter, de kleine tovenaarsjongen." Mijn reactie was: "Geen enkele man heeft er problemen mee om Emma Watson te seksualiseren, hoor."

Daniel heeft wel gelijk! Tijdens het filmen van Harry Potter was Emma Watson altijd goed gekleed op foto's voor de serie. Maar nu ze ook voor andere merken foto's laat maken worden ze een stuk gewaagder. Hier is niks op tegen, het hoort gewoon bij onze maatschappij. Maar er is inderdaad vrijwel niemand die commentaar heeft gehad op het sexy imago van Emma Watson. Google haar naam maar eens, er zijn veel foto's (al dan niet bewerkt) waar Emma zwoel de camera in kijkt terwijl ze op een bed ligt. En zodra Daniel een wat meer sexy rol aanneemt, wordt er direct naar gevraagd. 
Waar komt dat verschil vandaan? Hoe komt het dat Emma graag gezien wordt in haar ondergoed terwijl Daniel te horen krijgt dat het vreemd is om hem zo te zien. Ik heb het hele internet afgezocht naar een goede verklaring, maar die is niet te vinden. In de hele serie zijn beide personages braaf. Harry wordt zelfs eerder én vaker zoenend gezien dan Hermelien. 

Er zijn genoeg mannelijke filmsterren die we maar al te graag seksualiseren (Channing Tatum bijvoorbeeld) maar waar die tweedeling dan vandaan komt is mij een groot raadsel... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten