07-01-2014

Stereotypes: Nederlanders


Sinds kort bestaat de Facebookpagina Tata’s Be Like. Toen ik een aantal afbeeldingen op deze pagina zag moest ik bekennen dat ik mezelf of mijn omgeving in een aantal dingen duidelijk herkende. Vandaag ga ik het dus ook hebben over het stereotype Nederlanders.


Er zijn niet heel veel films waarin Nederlanders duidelijk naar voren komen. Meestal als ze een beeld komen zijn het wietrokers, hoeren of juist geharde zakenmannen. Zeker Nederlandse achternamen doen het goed in de filmwereld. Denk hierbij aan Rudolph van der Kaap in Blooddiamonds. Het is niet helemaal duidelijk waar deze man vandaan komt (hij kan ook in Zuid-Afrika geboren zijn) maar de achternaam doet direct denken aan een Nederlander.

In de film Eurotrip komt een groep Amerikanen in Amsterdam aan en het eerste wat ze willen doen is naar de hoere. Bij club vandersexxx beleeft een van de mannen de tijd van zijn leven. Je kun het filmpje hier bekijken.


Er zijn nog genoeg andere films waar wij worden neergezet als een apart volkje. Gelukkig staan we daarnaast ook bekend als tolerant en nuchter volkje, wat de pagina Tata’s Be Like af en toe pijnlijk duidelijk maakt. Gelukkig hebben de filmmakers dat deel van Nederland nog niet ontdekt. Stel je voor, een smokende kerel die elk dubbeltje omdraait. Lachen!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten