28-12-2013

Versus: verschillende genres

Een paar dagen terug had ik een discussie met iemand die liever anoniem wil blijven over films. En natuurlijk kwamen we uit bij Harry Potter. Hij vertelde dat hij niet zo houdt van Harry Potter en van science fiction-films in het algemeen. Toen ik heb vertelde dat Harry Potter absoluut niet onder sci-fi viel was hij het eerst niet met me eens.  Totdat ik het woord fantasy liet vallen, toen gaf hij toe dat hij er met sci-fi een beetje naast zat.

Zo bestaan er veel discussies over in welk genre een bepaalde film nou precies thuis hoort. Er zijn ontzettend veel genres, ik ken ze zelf ook lang niet allemaal.
Vandaag ga ik een paar films bekijken die voor mij tussen twee genres inzitten.
 
Te beginnen met The Gladiator.
Deze film staat op imdb.com als actiefilm en avonturenfilm aangeschreven. Ik vond de film zelf niet zo heel erg mooi maar eerlijk gezegd vond ik het meer een historische film. Natuurlijk komt er ook actie en avontuur in voor, maar veel historische aspecten waren gemaakt aan de hand van de werkelijkheid.

De volgende film is E.T.
Deze staat op imdb.com als avonturenfilm, familiefilm en fantasyfilm. Ik vind ET zeker een familiefilm en een fantasyfilm. Tuurlijk beleven ze een avontuur (anders wordt er geen film over gemaakt als er niks gebeurt) maar om het nou echt een avonturenfilm te noemen? The gladiator vind ik dan eerder onder avonturenfilm vallen dan ET.

Als laatste kijken we dan ook nog even naar Harry Potter.
Elk deel van de serie heeft op imdb.com een eigen pagina en ze hebben ook allemaal andere genres. Het genre dat het meeste overeen komt is fantasy. In de serie komen elven, trollen, tovenaars en heksen voor. Maar ondanks dat vind ik het geen fantasy-vibe hebben. De laatste paar delen vind ik zelf ook redelijke thrillers en avonturenfilms. De acteurs worden groter en de verhalen worden steeds spannender. Vooral het grote complot dat Harry boven het hoofd hangt is flink spannend.


Als je meer wil weten over verschillende genres, neem dan eens een kijkje op deze pagina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten